متن زیر بریدهای است از کتابچه آیه حجاب اثر آیت الله محمود طالقانی -ناشر:انتشارات یاس-
آیا اقلیت های مذهبی که اعتقادی به حجاب ندارند -مجبورند به علت اینکه شناخته نشوند یا به علت اینکه ظاهر را باید رعایت کنند- حجاب داشته باشند و اصولاً در اسلام رفتار پیشوایان گذشته با این اقلیت ها چگونه بوده است؟
در خلال صحبتها این مساله را گفتم که حتی اجباری برای زنهای مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیت الله خمینی نصیحتی کردند، مانند پدری که به فرزندش نصیحت میکند راهنماییش میکند که شما اینطور باشی به این سبک باشی بهتر میتوانی روح اسلام و سنت ایرانیت را متجلی کنی .
استقلال شخصیتات را حفظ کنی. وقتی نسبت به آنها اینطور نیست چطور ما میتوانیم بگوییم که اقلیتهای مذهبی مسیحی، زرتشتی، یهودی که اکثر اینها خصوصاً یهودیها و زرتشتیها من برخوردم میبینم روی همان سنن ایرانی که از قبل بوده مقید به حجاباند، برای آنها هم اجباری نیست و در اسلام هم همیشه بارها گفتیم و گفتیم و عملاً نشان دادیم حتی اقلیتهایی که به اسم مذهب هستند نه اینکه مذهب صحیح باشند، مذهب ساختگی، مذهب استعماری، مذهب اسراییلی بودند و اینها وسیله استعماری و جاسوسی بودند و ما جلوگیری کردیم که متعرض آنها هم نشوند، چه رسد به اقلیتهایی مانند زرتشتی، یهودیها، مسیحیها و دیگر اقلیتها که همیشه جزو این مملکت بودند مورد احترام بودند و فرقی نداشتند در زندگی اجتماعی و اقتصادی با دیگران و چه بسا آنها از خیلی مسلمانها هم بهتر بوده در این مملکت خود یهودیها بعضیها اعتراف میکنند، بعضیها که به اسراییل رفتهاند و از آنجا فرار کردهاند، میگویند اینجا اصلاً زندگی ما بمراتب بهتر از اسراییل است امکانات ما در اینجا بیشتر از هر جایی است.
در کتابی که فرانس فانون نوشته بهنام سال پنجم انقلاب الجزایر یا جامعه شناسی یک انقلاب مساله حجاب را در الجزایر خیلی عمیق و بسیار جالب مطرح میکند و تجزیه و تحلیل کرده که زنان الجزایر بر اثر رشد انقلابیشان به نتیجه رسیدهاند که باید شخصیت خود را بالا ببرند و نگذارند که آلت دست استعمار فرانسه بشوند و ما در راهپیماییهای گذشته هم میدیدیم که واقعاً عدهای از زنها با اینکه بیحجاب هستند ولی شعارهای اسلامی میدهند و عقیده به این حرکت و به این جنبش اسلامی دارند. آیا واقعاً میشود آنها را سهلانگار دانست یا اینکه بیعقیده، و رفتاری که نسبت به آنها میشود چگونه باید باشد؟! اصولاً این مربوط میشود به تلقی اسلام از زن که بر خلاف رژیم گذشته که میخواست چنین وانمود بکند که اسلام نظری توهینامیز نسبت به زن دارد و حجاب را برای این بهوجود آورد که زن در خانه محبوس بهماند و فعالیت اجتماعی نکند در شرایط کنونی انقلاب ما نسبت به این مسایل چه عکسالعملی باید داشته باشیم؟
یکی شخصیت زن و دیگری مساله حجاب و ارتباطش با مسایل اجتماعی و سیاسی و انقلابی.
برای دانلود کل متن کتابچه اینجا کلیک کنید (حجم حدود 5مگابایت)