سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ : علی
صفحه نخست ایمیل آرشیو

درباره



منوی وبلاگ


لوگوی وبلاگ من






نوشته های پیشین


آرشیو


پیوندهای روزانه


پیوندها


لوگوی دوستان



موسیقی وبلاگ


فهرست موضوعی


جستجو در وبلاگ


بازدیدهای وبلاگ


اشتراک در خبرنامه

HOME

سلام.

هدف از برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا را می‌توان یادآوری فرهنگ و معارف عاشورا و انتقال آن به نسل‌های بعدی دانست. این محمل که با استفاده از هنر و جلوه‌های بصری و صوتی سعی در ایجاد و استحکام علقه‌های عاطفی مردم با فرهنگ عاشورا دارد، از دیرباز هم به دلیل محتوایی و هم به دلیل شکلی مورد اقبال عمومی بوده‌است.

 در واقع حقیقتی بزرگ که در روز دهم محرم 61 هجری در بیابانی بنام کربلا رخ داده خاطره‌ای را در وجدان ملت پدید آورده که با نوای اشعاری حماسی و یا نوحه سرایی به یاد و خاطره‌ی آن حادثه عواطفشان متلاطم شده و به خروش می‌آیند. جوش و خروشی که از درک عظمت حادثه مذکور و ظلمی که از امت بر فرزندان پیامبر امت رفته و نهایت ناجوانمردی دشمنان دین باعث می‌شود که روح جوانمردی و دفاع از حق حقیقت در وجود پنهانی شیعیان موج بزند و به این پیام که همراه با فطرت ایشان است باعث می‌شود که اراده‌های مردمان از هر قشر و نسلی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم منسجم شود.

چرا «گریه» در مراسم عزاداری امام حسین(ع) کم شده‌است؟

در واقع می‌توان پاسخ این سئوال را در خالی بودن خاطر شرکت کنندگان این مراسم را از اصل واقعه عاشورا دانست. اشعار و عزاداری‌ها به واقعه‌ای اشاره می‌کنند که در خاطر مخاطب وجود ندارد. واقعه عاشورا و داستان واقعی آن ریشه‌ی اصلی اثر واکنش عاطفی مخاطبان در عزاداری‌ها و مداحی‌ها است در حالی که این ارتباط منطقی توسط بسیاری از دست اندرکاران حتی مداحان مغفول مانده است. مداحان بجای پافشاری به اصل واقعه عاشورا بیشتر به اشعار نوظهور و بی استناد و تحریک مستقیم مخاطبان با عباراتی بعضا عتاب آمیز و تند تاکید می‌کنند. این روند منفی باعث لطمه دیدن جدی مراسم سید الشهدا(ع) حتی بخش مداحی آن نیز بشود چرا که ریشه آسیب دیده، نتیجه ای بجز آسیب به شاخه و برگ نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مداحان برای جلوگیری از خارج شدن مراسم سید الشهدا(ع) از مسیر منطقی و اصیل و رسیدن به جایی که دیگر به خود ایشان نیز توجهی نشود، باید اقدامی اساسی کنند و از اشعار خلق الساعه و سطحی و بی محتوا و آهنگ‌های نوظهور و احتمالا نامشروع به سوی اساس واقعه عاشورا بازگردند و از روی کتب تاریخی معتبری که واقعه عاشورا را نقل کرده اصل واقعه را بازگو نموده و لطایف آن را برای مردم بازگو نمایند. امری که سالهاست بسیاری از بزرگان روی آن تاکید می کنند ولی متاسفانه کم‌تر کسی به آن توجه نموده و اطاعت کردند.نمونه اصلاح الگوی مراسم عزاداری و تقویت مبانی اعتقادی و مفهومی آن و جلوگیری متعهدانه از رواج بی‌بند و باری و رواج افسار گسیخته بدعت‌ها در این مراسم وظیفه‌ی همه دلسوزان و اصحاب فرهنگ و رسانه و بالاخص قشر فرهیخته مداحان است.

در پایان این بحث به بی توجهی مدیران سیستم های وبلاگدهی میتوان اشاره کرد که بجای اینکه  به فرهنگ سازی با موضوعات مختلف در عرصه ی وبلاگ نویسی بپردازند همچنان در خواب زمستانی خود خوابهای سلیقه پردازانه میبینند!

                                      

 ایست!!!

تازه به خیابان زده بود که پیدایش کرد، آن را برداشت و راه افتاد. شاید به درد خواهر کوچکش میخورد. تا عصر در خیابانها چرخید و آدامس فروخت. داشت غروب می شد اما جعبه آدامس هنوز خالی نشده بود . از وقتی پسرک قد کشیده بود، کمتر می فروخت. باید راهی پیدا می کرد تا فروشش را بیشتر کند. به یاد چیزی افتاد که صبح پیدا کرده بود . سختش بود ، اما چاره ای نداشت. روسری را سر کرد و در جمعیت گم شد.



علی ::: شنبه 85/11/14::: ساعت 9:24 عصر::: نظرات دیگران: نظر
کلمات کلیدی::

طراح قالب
زرین
آسمان
متین
نازنین
>